Parní lokomotiva řady BR 80
Epocha: III
Digitalizace – Parní lokomotiva BR 80 od Pika
Pro parní lokomotivu byl vybrán dekodér eMOTION XLS 8210510. Tato lokomotiva má velmi špatné převádění elektrického proudu k dekodéru z kolejí. Tak použiji i kondenzátorový napěťový zdroj pro dekodér od Massoth na přejezd srdcovek na výhybkách.
Rozdělání tohoto modelu má Piko velmi složité. Musí se lokomotiva rozdělat na hodně drobných součástek, aby se mohlo vůbec přejít k montování dekodéru.
Po rozdělání jsem vložil dekodér jen a pomocný zdroj do kotle. Není tam moc místa.Tak jsem zkrátil dráti na minimum, aby nikde nepřekáželi, při smontování lokomotivy.Jen musíte dávat pozor na černé dráty od světel, abyste si neustřihli diody. Jinak byste museli přeprogramovat i CV50 na 4 – 5, jinak si spálíte žárovky.
![]() |
Český popis schématu zapojení dekodéru a kondenzátorový napěťové zdroje
+24V = červený vodič – kondenzátorový napěťové zdroje pro dekodér
GND = černý vodič – kondenzátorový napěťové zdroje pro dekodér
LI-V = světlo přední
MOT+ = motor +
GL + = kolej +
GL – = kolej –
MOT – = motor –
LI-H = světlo zadní
LI-I = světlo vnitřní
BC = bílí vodič – kondenzátorový napěťové zdroje pro dekodér
Na Piko lokomotivy se musí použít reproduktor průměru 50 mm, nejlépe reproduktor Visaton 8W (k.č.:8241060), výrobce má připravené šrouby a je to bezproblémové přidělání reproduktoru na své místo.
A přistoupil jsem k programovaní zvukového dekodéru eMOTION XLS na programovací koleji. Programování pro centrálu a ovladač navigátor je od Massoth. Dekodéry jsou připravený programovat i z pomocným zdrojem.
Prvním krokem je samozřejmě přeprogramování adresy CV1, tovární nastaveni je 3
CV1 – adresa lokomotivy – 1 až 256
CV2 – rozjezd na hodnotu 2
CV3 – zrychlení na hodnotu 30
CV4 – zpoždění na hodnotu 10
CV5 – maximální rychlost na hodnotu 150
CV129 -doba dojezdu s přídavným zdrojem – 30 je dobré to odzkoušet
CV200 – hlasitost reproduktoru na hodnotu 8
Na ovladači jsem nastavil 28 jízdních stupňů v digitálu.